Thursday, August 23, 2012

Home Sweet Home



yes, exactly.
no place like home.
no place like our own room and bed.

arrived safely at home.
after 7 hours of journey.
not tiring at all since it is me who drive, not.
haha 

****

menyambut Hari Lebaran dengan penuh kesederhanaan.
seperti kebiasaannya lah, hari raya yang pertama saja yang betul-betul meriah.
masa tulah dapat jumpa saudara jauh dekat, 
sepupu sepapat sepuput
yang dah lama tak jumpa.
 masuk raya kedua dan seterusnya
ziarah menziarahi lah.
keluar pagi balik malam.
sampai rumah terus tidur.

selepas lebih kurang 4 hari di menghirup udara kampung, 
tanah tumpah darah ibubapa,
akhirnya kembali jua ke bandar.
Home Sweet Home.
akhirnya dapat landing atas katil sendiri.
itu merupakan satu nikmat yang tak terhingga.

aku memang orang bandar,
tapi aku tak kekok di kampung.
asal aku dari sana,
walau lahir dekat kota metropolitan.
tapi memang tak dapat nak sangkal,
aku selesa di tempat sendiri.
kampung bukanlah asing, 
cuma bukan tempat bermain.

jangan anggap aku lupa daratan 
atau lupa diri pelbagai.
sebab kata pepatah Melayu sendiri ada bilang,
"tempat jatuh lagi kan dikenang, apatah lagi tempat bermain"
takdir menentukan tempat bermain aku di sini.

sudah,
enough merapu.
Selamat Hari Raya semua! 
5 Syawal.
 

 
p/s: aku sekarang menulis dalam dwibahasa
       kerana aku pencinta kedua-duanya.




auch_down

No comments: