Monday, October 22, 2012

Kejar Kejayaan.







beberapa ketika tadi 
aku menjengah ke halaman blog seseorang
seseorang yang aku kenali

aku taklah baik sangat dia,
in fact tak langsung sebenarnya
atas sebab-sebab yang biar hanya
aku dan Tuhan saja yang tahu.

bukan itu yang aku mahu cerita.
aku mahu cerita kejayaan dia.
dia sekarang sedang pursue PhD
dalam bidang yang dia ceburi
di salah sebuah universiti di UK.

dia berumur lebih setahun dari aku
dan sudah berkahwin.
meaning; she has settled down very well.

even though dia dan aku
not in a good term,
tapi
aku bangga lihat dia capai kejayaannya.
sungguh dari hati.

yang aku mahu tekankan di sini
ialah
walaupun kita tak suka seseorang itu,
tak bermakna kita harus benci
melihat dia dan kejayaannya.

there's difference between 
hate and dislike.

daripada kita saling mendengki
dan iri hati melihat kejayaan orang lain,
ada lebih baiknya kita
pergi kejar dan bina kejayaan sendiri.

dia berjaya dalam bahagian dia,
jadi kita pergilah sempurnakan bahagian kita.
jangan cuba nak merosakkan bahagian orang lain
semata-mata kita rasa tak senang dan benci.

tak perlu,
bad-mouthing
back-biting
hatred
jealousy
envy
negative thought
tak perlu semua itu.

itu semua hanya barrier
yang menghalang kita
dari mencapai kejayaan sendiri.

sakit luaran pun tak tertahan
apatah lagi sakit dalam hati
yang sememangnya kita boleh elak
andai kita buang perasaan hasad dengki.

aku bukanlah manusia
yang tak punya dosa.
tapi tak salah
aku mengingati
diri sendiri dan orang lain.

positive thinking
aku memang sematkan dalam akal
agar aku dapat lari jauh
dari penyakit dunia ini.
inshaAllah.


P/s: hanya berpesan-pesan
       kepada kebaikan.


auch_down

No comments: