Sunday, December 16, 2012

Cermin Diri.




 Dua tiga hari yang begitu meyesakkan otak.
dilanda stress yang perit.
memikirkan banyak perkara yang belum habis
aku jadi buntu.

satu perangai buruk aku kalau stress
ialah aku akan cenderung 
untuk ignore.
aku akan buat tak tahu aje
walaupun kerja berlambak.
taknak buat kerja.
buruk sangat perangai tu
so jangan ikut.

nak buat kerja
semua jadi waktu kecederaan
last minute.
rasa macam besar sangat bebanan.
solat pun jadi tak khusyuk sebab kerja ni semua.
sampai satu tahap 
yang aku rasa semua ni hanya helah duniawi
untuk menyusahkan aku.
itu memang dah masuk tahap critical dan layak masuk ICU.

by hook or by crook
aku kena siapkan jugak kerja ini semua
jadi aku gagahkan diri
buka laptop untuk buat kerja.
kebiasaan aku dan manusia lain juga,
bila dah on laptop sambil2 tu layan lagu. 
disebabkan serabut sangat, 
aku pasang playlist nasyid,
konon2 nak soothing jiwa la tuh.

nak dijadikan cerita, 
petunjuk Allah mungkin,
automatically, playlist tu
memainkan lagu ini,
"pemergianmu" dari InTeam.
lagu pasal saat-saat terakhir Rasulullah.
ada satu part tu yang sangat buat aku tersedar, 

"Kau masih tersenyum mengubat lara 
Selindung derita yang kau rasa 
Senyuman yang mententeramkan 
Setiap insan yang kebimbangan"

masa tu rasa macam kena baling selipar dekat muka.
kalau nak dibandingkan beban yang Rasulullah rasa
dengan apa yang aku tanggung memang tak terbanding.
muhasabah diri seketika.

setiap satu kesusahan
akan digantikan dengan dua kali kesenangan
itu janji Allah kepada hambaNya.
minta pada Dia, 
inshaAllah akan dipermudahkan.
Amin.



auch_down

No comments: