Tuesday, November 2, 2010

cara mudah nak release tension...

Assalamualaikum...

mesti ramai yang tengah tension sekarang ni kan, yelah fenomena exam sedang melanda student2 satu Malaya ni.so, aku ada tips bagaimana nak hilangkan tension kome2 semua. cara ni ialah cara yang paling mudah dan murah dan affordable bagi student2 macam kita ni, yang duit ptptn dan kering kontang ni.. chekidaut!


Ambil angin 
cara ni dijamin murah dan mudah! yelah, korang dah mengadap nota2, buku2 tu seharian sampai dah berpinar mata tu, so apa kata korang ambil 10-15 minit, tak banyak pun, jalan2 kejap sekeliling hostel ke, rumah ke, ambil oksigen kasi serap dalam otak tu. hayati ciptaan Allah untuk seketika. masa korang ambil angin tu, jangan pula korang fikir pasal apa yang korang belajar tadi. tinggal kejap untuk seketika.   


Main Game
aku yakin, yang ni ramai like2 ni. dalam laptop yang canggih manggih tu mustahil la satu game pun takda. takpun main je game kat Facebook, macam2 ada, farmville la, ntahapekebende la..main la kejap. tapi aku sarankan jangan main game yang berat2, extreme2 sangat. cari game yang simple dan mudah nak menang.hehe. secara psikologi nya la, sapa yang tak happy kalau menang. so, secara tak langsung korang boleh adapt balik mood korang. 

Jerit sekuat2 hati 
biasa lah kalau tension tu, rasa macam nak jerit je. sebaik-baiknya cari tempat yang tak ada orang. kang tiba2 je korang kat hostel tu, tak pasal2 kena label sakit mental. takpon kena sebijik dengan roomie, lagi menambah ketensionan yang sedia ada. tapi kalau malas nak bergerak, korang ambil bantal sebijik, yang tebal2 sikit, tutup muka korang lepas tu jerit la sampai terkeluar anak tekak. cara ni aku adapt dari cerita Lilo & Stitch tu. inshaAllah, reda sikit tension korang. tapi cara ni ada side effect sikit, risiko mendapat sakit tekak.

tengok movie 
haa, ni sapa yang tak suka. pilih la dari koleksi2 movie yang ada, better be yang funny dan ringan macam 3 Idiots, Confession of a Shopaholic, citer2 jepun yang klakar. layan lah kejap, tapi satu movie jelah. jangan melebihi sukatan yang diberikan. kang buku kemana, korang kemana.

Tidur 
kalau malas sangat nak jalan, main game, tengok movie, molek la kalau korang buat miracle landing untuk seketika. jalan lebih2 pulak tidur tu, set la alarm agar korang tak terlajak sampai ke dinihari.

Baca Quran 
rajin2 kan lah kaki tu pergi ambil wuduk lepas tu mengaji la untuk seketika. confirm, hati korang akan lega, tenang dan mudah lagi nak menerima ilmu.
 

mudah dan senang kan?? tak memerlukan kos yang tinggi dan tenaga yang banyak. so, boleh la korang cuba2 tips ni, mudah-mudahan hilang lah korang punya stress melampau2 tu yer, inshaAllah. 

2 comments:

Weeda said...

weeda suka tengok movie time study...=))

JoJo said...

maksud nye tgk sambil study atau lepas2 study tu..hehehe