Sunday, November 7, 2010

Sungguh Aku Ingin...



Andai takdir dan waktu 
menabur-naburkan kepingan peluang 
untuk pulang ke suatu ketika
sungguh aku ingin
mengutip merebut kepingan itu 

Andai masa boleh diputar 
ke saat sebelum
sungguh aku ingin
 undur ke detik itu

tanya mereka ingin tahu
saat apakah itu
yang ibaratnya seketul emas
yang persisnya nilai berlian

waktu hati dan jiwaku
masih suci dan bersih
tanpa sepalit noda dunia
jawabku dengan kesalan 

tanya mereka lagi
mengapa perlu toleh kebelakang 
yang tak mungkin terulang
sedangkan hadapan adalah kenyataan 

kerana sungguh aku ingin
kembalikan senyuman dahulu
yang ada pada diri
terbias dari dalaman yang murni  

kerana sungguh aku ingin
perbaiki rentetan masa silamku
biar masa kini hidupku
hujungnya tidak sebegini

nyata keinginan tinggal keinginan
harapan yang aku dambakan
amat mustahil untuk dikotakan
cuma yang bersisa adalah realiti
yang tersurat di jalanan sepi

No comments: