Wednesday, October 13, 2010

kepadaNya aku kembali


disaat ini, ketika ini
jiwa aku parah
tatkala menerima
khabaran yang benar-benar
mendera sanubari
umpama dihiris sembilu
umpama terteguk racun
bisanya perlahan-lahan
meresap keseluruh pelosok ruang rasa
membunuh satu persatu deria 

sedangkan mereka berbahagia, aku berduka
sedangkan mereka tersenyum ceria, aku kehilangan jiwa

lalu aku bertanya 
pada empunya jasad dan roh 
apakah dosa aku
apakah salah aku
sehingga aku diduga sebegini hebat

merintih-rintih hati ini
kuntum-kuntum yang berseri dikelopak
akhirnya berderai jatuh ke pipi
menerbitkan mutiara jernih
yang langsung tidak bernilai

tiba-tiba
tersentak aku tersedar
rasa bersalah kembali menujah
bukan kerana Mu
aku jadi begini 
semuanya kehendak diri sendiri

air suci aku ambil
tikar aku hamparkan
ayat-ayat suci Mu aku alunkan
serta merta ketenangan mengalir seperti air
menggantikan bisa yang tadi membunuh jiwa
meneutralkan segala rasa pahit payau
lalu digantikan dengan rasa
manis yang tiada tolok bandingannya

Ya Allah
Ampunkanlah dosa-dosa silamku
terimalah taubatku
penyesalan yang tak ada kesudahan
aku lafazkan
dariMu aku datang dan
kepadaMu aku kembali
Ya Rahman Ya Rahim


No comments: