Sunday, October 10, 2010

sape cakap senang....

Assalamualaikum..

ok, sekarang ni aku tengah ada masa free, 
so aku nak menaip sikit.
nak cerita sikit pengalaman pertama aku
bergelar seorang pelakon

wah2, bunyinya macam gempak je kan.
ok, meh aku cerita sikit kenapa tiba2
takde angin takde ribut tiba2 belakon teater
Al kisahhh...
semester ni aku ambil subjek drama,
jadi salah satu tugasan kami ialah
berlakon.
kalau tidak kerana markah yang sangat berharga tu
memang jangan harap lah aku nak berlakon.

sapa cakap berlakon tu senang??
meh sini aku nak sekeh sikit kepala mereka2 tu.
hehe, gurau2 jelah kawan.
tapi frankly speaking, 
berlakon memang sangat payah
nak2 lagi kalau berlakon dalam bahasa English. 

cerita apa yang aku sedang shooting? (ceh2)
cerita yang diberi nama "A Doll House"
tulisan Henrik Ibsen

ok, aku akan cerita sedikit tentang play ni.
berkisar tentang Nora, seorang isteri dan ibu kepada 3 org anak
yang telah meminjam wang dan menipu signature ayahnya
demi menyelamatkan nyawa suami yang sedang sakit
namun pegorbanannya tak dihargai oleh suami
yang merasakan tindakan Nora itu amat memalukan.

macam tulah serba sedikit sinopsisnya.
cerita ni berdasarkan realitii dan tipikal manusia
pada era 80an yang amat mementingkan gender
lelaki sebagai ketua,
perempuan layak duduk dalam rumah saja
jadi apabila mengetahui Nora meminjam duit, Tolvard Helmer
merasakan itu sesuatu yang amat memalukan
manakala Nora merasakan dirinya patung bernyawa
yang dikawal oleh suaminya.

aku lah yang memegang watak Nora tu.
yang aku rasa amat berbeza dengan perwatakan
sebenar aku.
susah tau berlakon ni..
nak kena masuk dalam watak
menghayati watak dan menghidupkan watak tersebut
apatah lagi watak itu adalah watak wanita pada zaman 80an

hampir setiap malam kami berlatih
dan menghafal skrip yang langsung tak best
dan semalam aku menghadiri bengkel drama
untuk memantapkan lagi lakonan kami.
banyak yang aku belajar dari bengkel tu
contohnya skrip dipanggil naskah,
voice projection, basic in acting..

aku harap semuanya akan berjalan lancar
seminggu lagi penyeksaan ni akan berakhir.
doakan aku ya,
agar tak nervous dan tak lupa line skrip nnt..hee~
[^ ^]v

No comments: